synteticboy
Membru VIP
Din: Sonic Empire
Inregistrat: acum 19 ani
|
|
ÃŽntr-un an, cele mai mari aeroporturi din lume transportă fiecare de 1000 de ori numărul zilnic de pasageri al metroului din Amsterdam. Din noiembrie 2005, cel mai lung zbor de pasageri realizat vreodată fără oprire a fost cel de la Hong Kong la Londra, care a durat 23 de ore şi în care au fost traversaţi peste 20000 de kilometri, aterizarea fiind făcută cu 25 de minute mai devreme. American Airlines este cea mai mare companie aeriană din lume. Majoritatea accidentelor au loc în timpul decolării, urcării, coborârii şi aterizării, iar cele mai multe nu sunt fatale. ÃŽn accidentele grave de avion, dar care nu sunt considerate fatale, mai mult de trei sferturi dintre pasageri scapă cu viaţă. Viteza de croazieră a unui avion poate fi măsurată în funcţie de sol, de aerul înconjurător sau în funcţie de viteza sunetului. Viteza unui avion este, deseori, exprimată în noduri, un termen folosit, de asemenea, pentru viteza vaselor pe mare. La origine, se dădea drumul în spatele vasului unei frânghii cu noduri iar numărul de noduri ce treceau într-un interval de 28 de secunde determina câte mile nautice ar parcurge vasul cu acea viteză într-o oră. Corpul uman poate supravieţui unei decelerări frontale de până la 25 de ori mai mare decât forţa gravitaţională. Corpul uman poate supravieţui unei decelerări la urcare sau la coborâre de până la 20 de ori mai mare decât forţa gravitaţională, însă o decelerare laterală este suportată doar dacă nu depăşeşte de 15 ori forţa gravitaţională. Modul fugoid descrie o mişcare ciclică în sus şi în jos a avionului. ÃŽn timp ce avionul planează, viteza sa creşte ceea ce duce la creşterea forţei portante, făcând ca avionul să înceapă să urce. Pe măsură ce avionul urcă, viteza şi forţa portantă scad, făcând ca avionul să planeze din nou şi să repete ciclul. Având o pierdere de 520 de vieţi, accidentul zborului JAL 123 este cel mai grav din istoria accidentelor aviatice. Una din "cutiile negre" ale unui avion este CVR (cockpit voice recorder), care înregistrează toate sunetele din cabina pilotului şi transmisiile radio ale avionului. Versiuni similare mai vechi pot capta 30 de minute de material înregistrat. Versiunile digitale mai noi captează 2 ore de material înregistrat. Cealaltă "cutie neagră" a unui avion este înregistratorul parametrilor zborului, FDR (flight data recorder), care înregistrează zeci de condiţii ale zborului - precum viteza, altitudinea, direcţia şi setările instrumentelor. Fuselajul unui avion este consolidat prin "benzi de ranforsare" amplasate din 25 în 25 de cm. Cel mai bine vândut avion de pasageri din istorie, un 737, decolează sau aterizează la fiecare 4.6 secunde. Aproximativ 375 de operatori conduc avioane 737 înspre 192 de ţări şi teritorii. Inginerii NASA au construit un model de avion cu control prin propulsie care poate ateriza în siguranţă fără ajutorul hidraulicelor ci folosind doar puterea motorului. Din 1978 până în octombrie 2004, au existat 24 de atacuri reuşite cu rachete antiaeriene sol-aer cu lansare de pe umăr. La avioanele moderne, aluminiul este tot mai des înlocuit de materiale compozite mai uşoare şi mai puternice precum fibra de carbon. ÃŽn fiecare lună, mii de navetişti călătoresc cu elicopterul pentru a lucra peste hotare pe platformele petroliere din nordul Oceanului Atlantic. ÃŽn anii '90, companiile aeriene au dezvoltat programe speciale pentru a învăţa piloţii cum să iasă din potenţiale situaţii de urgenţă. Pilotul automat este un computer sofisticat care controlează viteza, altitudinea şi direcţia avionului. Sistemele moderne autopilot pot fi parţial dezactivate. ÃŽn urma unei distrageri a atenţiei, piloţii au nevoie de cel puţin trei secunde pentru a-şi recăpăta în totalitate concentrarea. Pilotul Leul Abate fusese victima a două atacuri de deturnare înainte de cel din 1996 asupra zborului 961 al Ethiopian Airlines Aceasta era doar a treia oară când un avion de pasageri controlat ateriza deliberat pe o apă şi avea supravieţuitori. Unul dintre cei mai cunoscuţi pasageri din avion era cameramanul Mo Amin. Fotografiile realizate de el în 1984 despre etiopienii înfometaţi au atras atenţia mondială asupra foametei din această ţară. ÃŽn 1991, el şi-a pierdut un braţ într-o explozie pe când se afla în Addis Abeba pentru a imortaliza imagini ale războiului civil etiopian. ÃŽn august 1919, Aircraft Transport and Travel a lansat primul serviciu zilnic de transport aerian internaţional între Hounslow, Londra şi Le Bourget, Paris. Pasagerii călătoreau în cabine descoperite şi erau obligaţi să poarte haine de protecţie împotriva frigului! Acel prim zbor, aparţinând companiei precursoare British Airways, a transportat un pasager şi o încărcătură ce includea ziare, smântână Devonshire şi găini. ÃŽn 2000, mai mult de 40 de milioane de pasageri călătoriseră în 529807 zboruri operate de BA. ÃŽn zilele de început ale aviaţiei comerciale, controlul traficului aerian era efectuat de o persoană plasată într-un loc cât mai vizibil al aeroportului care flutura un steag verde sau roşu pentru a informa avioanele dacă este sau nu sigur să decoleze sau să aterizeze. Primul turn de control aerian, echipat cu radio, a fost construit în 1930 în Aeroportul municipal din Cleveland. Primii însoţitori de bord au fost introduşi de către Boeing Air Transport în 1930. Unul din primele manuale pentru însoţitori cuprindea următoarele instrucţiuni: însoţitorul intră în cabina pasagerilor după decolare şi-i atenţionează pe aceştia să nu arunce pe fereastră resturi aprinse de ţigară sau alte obiecte, în special deasupra zonelor populate. Cel mai mare dezastru din istoria aviaticii a avut loc pe 12 august 1985 când zborul 747 al Japan Air Lines s-a prăbuşit, ucigând toţi cei 15 membri ai echipajului şi 505 din cei 509 pasageri. Prima decolare de pe un vas a fost realizată de pilotul civil american Eugene Ely, în noiembrie 1910. Ely a decolat de pe puntea navei U.S. Birminghan de lângă Hampton Roads, Virginia. De asemenea, el a reuşit şi prima aterizare de acest tip pe 18 ianuarie 1911, în portul San Francisco, pe puntea vasului de luptă Pennsylvania. Altitudinea de croazieră a unui avion comercial obişnuit este, astăzi, de aproximativ 12000 m. Cel mai înalt zbor înregistrat a fost realizat de Joseph Walker cu un avion X-15, pe 22 august 1963: 108 km. Prima însoţitoare de zbor a fost Ellen Church, o asistentă medicală din Iowa, care a început să lucreze ca "fată a cerului" pe 15 mai 1930 pentru Boeing Air Transport - predecesoarea United Airlines - pe ruta dintre Oakland şi Chicago. Iniţial, ea aplicase pentru poziţia de pilot dar a fost, în schimb, angajată pentru a-şi pune în practică sugestia de a aduce asistente medicale la bordul avioanelor pentru a combate frica de zbor a pasagerilor. "Primul avion supersonic de pasageri, Concorde, a fost construit de o echipă mixtă din Marea Britanie şi Franţa şi a intrat în serviciu în 1976; British Airways şi Air France au întrerupt zborurile modelului Concorde în 2003. Viteza maximă de croazieră a acestuia era de 2179 km/h, sau 2.04 Mach." Avioanele militare folosesc un tip diferit de combustibil faţă de avioanele comerciale. JP-5 are o temperatură de aprindere mai ridicată şi un grad mai mic de inflamabilitate reducând probabilitatea izbucnirii unor incendii în caz de prăbuşire. Primul simulator aviatic a fost creat de Edwin Albert Link (patentat în 1931). Folosit prima oară pentru piloţii militari ce transportau corespondenţa, simulatorul Link a servit la antrenarea majorităţii piloţilor americani din cel de-al Doilea Război Mondial. Prima deturnare a unui avion a fost raportată în 1931, în Peru. Aproape toate avioanele ce operează în spaţiul aerian american şi avioanele din ţările europene sunt obligate să folosească TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System). TCAS informează asupra poziţiilor relative şi vitezelor avioanelor aflate la o depărtare de până la 40 de mile şi activează o alarmă dacă detectează că un alt avion va trece prea aproape. Sistemul indică fiecarui avion direcţia de urmat pentru a evita o coliziune.
_______________________________________
|
|