sasadoru Online
MEMBRU VIP
Inregistrat: acum 4 ani
|
|
Două loturi (Teatrul National Bucuresti) (2012)
după I.L. Caragiale
Regie: Alexandru Dabija Decor: Helmuth Stürmer, asistent Andrada Chiriac Costume: Liliana Cenean, asistent Irina Moscu Ilustrație muzicală: Alexandru Dabija Asistent regie: Patricia Katona Mișcare scenică: Florin Fieroiu
Durata: 1 h
Distributia:Chivuţele: Ana Ciontea /Corina Moise/Ilona Brezoianu /Eliza Păuna/Dna Popescu: Nicoleta Lefter /Valentina Zaharia /Dl. Lefter Popescu: Gavril Pătru / Povestitorul: Marius Manole /Dl. Căpitan Pandele: Mădălin Mandin /Dl. Comisar Turtureanu: Daniel Hara /Dl. Georgescu - Şeful: Mihai Munteniţă /Mitică, Aprodul: Eduard Mihai Cīrlan /Axel Moustache/Vānzătorul de ziare: Ionuț Toader/ Bancherul: Dragoş Dumitru /Poliţistul Călău: Marcel Bălănescu
Data premierei: 12.06.2012
Regizorul spectacolului, renumitul Alexandru Dabija, care vede enorm şi simte monstruos, face o demonstraţiune mişcătoare despre cum putem īnchipui noi, modernii, o scriere clasică. Un altfel de Caragiale, carevasăzică, īntr-o lectură teatrală producătoare de furnicături şi emoţiune, despre hazard, noroc şi nenoroc, despre fatalitatea care capătă fizionomie perfidă. Sau, cum ar spune directorul de scenă, un Caragiale īn manieră horror, īn care drama se combină graţios cu umorul negru.
Oana Bogzaru, Yorick - Lefter Popescu īn căutarea fericirii imposibile
"Slavă, Domnului, Alexandru Dabija nu se lasă şi ne debusolează din nou. Crāncen, provocator, ameţitor, istovitor aici, dar magnetizant.(...) Dabija campează direct, masiv, trepidant, īn cea mai nouă obsesie a exegezei caragialiene: tema cruzimii isteroide. Şi, colateral, a predestinării, demenţei furibunde şi vieţii ca vis diabolic.Totul mixat cu īncercănata conştiinţă (caragialiană, cioraniană şi, de fapt, larg romānească a nenorocului. A nimicniciei damnate, īntr-o bolgie de carnaval defazat, sinistru şi grotesc deopotrivă. (...) Cert e că publicul avizat se va delecta vibrīnd cu īncruntare la mulţimea aluziilor şi citatelor culturale, ori va fi zdruncinat de īndrăznelile hors-texte ale regiei, iar cei pentru care Caragiale īnseamnă exclusiv satiră clasică şi rās zdravăn īn tradiţia Giugaru-Birlic vor fi constrānşi să accepte şi varianta neagră a unei comediografii ceva mai deocheate decāt cea cu care vrea şcoala să ne potcovească" Dan C. Mihăilescu, Dilema Veche, Nr. 436 - Caragiale expresionist, cuminte şi coregrafic
"Stilul impecabil al spectacolului emană, paradoxal, din lumea lui Caragiale şi a povestirii. Paradoxal, pentru că nu l-am intuit pānă acum, deşi o analiză de text ni l-ar fi sugerat, fie şi numai din voluptatea cu care e evocat dracul, ca ultim argument al acţiunii. Nici universul uman al povestirii compus din Mitici de tot felul, amploiaţi la bancă, berari, poliţai sau chivuţe paşnice īnrudite cu cele din nuvela lui Mircea Eliade nu ne-ar fi dus cu gāndul la scenele sinistre din spectacolul lui Dabija, ai cărui protagonişti par descinşi din lumea fantastică a unor tărāmuri īntunecate. Şi totuşi, cāt de adevarăţi sunt cu toţii şi mai ales ce bine ţintite sunt temele vizate discret de autor şi preluate cu voluptate de regizor!"
Premii
Īn 2013, regizorul Alexandru Dabija a primit Premiul pentru cel mai bun regizor la Gala UNITER, iar scenograful Helmut Stürmer - Premiul pentru cea mai bună scenografie, urmat de un premiu similar la Festivalul Comediei Romāneşti. Īn acelaşi an, Marius Manole a fost nominalizat pentru Cel mai bun actor la Gala UNITER pentru rolul Povestitorul.
27.7KB
Modificat de sasadoru (acum 5 luni)
|
|