mateicoman Online
VETERAN
Inregistrat: acum 14 ani
|
|
Partea a 2-a, opera
Dacă a trecut atâta vreme, am zis să-mi mai înmoi o dată tastatura în cerneală și să termin ce am început. De fapt, după cum veți vedea, am mai înmuiat-o de câteva ori până azi. Ziceam astă vară: Acu, pe canicula asta interminabilă, când se topește creierul de căldură, când neuronii își aruncă cu greu informația de la unul la altul, nu ca pe o căramidă, ci ca pe niște saci covârșitori, pe care abia îi urnesc, și asta numai din dorința de nestrămutat, incalificabilă de altfel, de a ajunge pachetul promoțional despre carte la dvs, ce conține și surprize (plăcute, se înțelege), acuma m-am găsit și eu să scriu partea a doua a acestui comentariu. Bineînțeles, lucrurile s-au schimbat rapid, odată cu apariția inteligenței superficiale. Las-o mai moale, mi-am zis! După cum se știe, prea multe grade strică.
Adaos ulterior, la zi, ziua a doua, de sărbătoare, în toamnă: Pe bună dreptate, unii se vor întreba ce mai e de spus în partea a doua, după toate câte s-au spus până acum. Păi, mai e de spus exact principalul lucru, conținutul (lucrării). Până acum a fost expus ambalajul, reclama, cum a primit-o publicul, forma ei. În plus, dacă am făcut o introducșîn, trebuie făcută și o extroducșîn, ocazie cu care vom face și trecerea de la renaștere la naștere, cea de care vorbeam, măcar cu un exemplu, în care vom găsi destule similitudini cu această lucrare, deci, trecerea nu va fi deloc bruscă, la ceva foarte diferit, și să vedeți ce frumoasă este (nașterea)! Iar această naștere mă bucur că a avut loc pe continentul european, după cum relevă izvoarele istorice atât de cunoscute, multe din ele acum și vizitate de unii dintre dvs.
În plus, și mai ales, mă bucur că acest comentariu apare în perioada aceasta a Sărbătorii nașterii Maicii Domnului. Cred că mai puțini știu, de aceea și spun, așa cum am aflat și eu, că inițiatorii Uniunii Europene, acum mai bine de 70 de ani, mai exact președinții Franței și ai Germaniei de atunci, s-au confruntat, ințial și firesc, cu problema alegerii unui steag al uniunii, iar rezolvarea au găsit-o tocmai în Evangelia lui Ioan, Apocalipsa, cei doi mergând frecvent, în fiecare duminică, la biserică, nu doar de sărbătorile mari. În acea Evanghelie este prezentată apariția Maicii Domnului înveșmântată cu lumina solară, iar în jurul ei se aflau 12 stele. Și astăzi steagul Uniunii Europene este același, albastru, culoarea Maicii Domnului, pe care se găsesc cele 12 stele. În același fel, folosind motivul nașterii, cele "10 cânturi" ale Lusiadei reprezintă nașterea unei puteri, nu a doua, nu a treia, nu a uneia matematice, ci a Portugaliei, apariția ei pe harta lumii ca mare putere statală. Asta ziceam în toamnă. Vedeți, că eu am vrut!
Ca orice album care se respectă, și "LP"-ul lui Camoes are 10 cânturi, exact ca un CD. Vedeți cum revine moda la 500 de ani? Acestor cânturi, eu n-o să le fac des cânturi, adică nu vor fi luate toate la rând, sunt multe amănunte în carte. Și fiindcă acest comentariu nu este o ficțiune, să începem cu începutul. Dacă era, începeam cu o înmormântare, după care, până la final, vedeam cum s-a ajuns la ea.
La început, ni se amintesc noțiuni de mitologie, o gâlceavă "os zeos" renascentistă, din care se deduce că lucrurile se fac pe bază de frumos. Venus le ține partea lusitanilor, strămoșii portughezilor, pe când Lieus din Teba (alt nume al lui Bachus) nu. Marte e de partea zeiței frumuseții, zeiță care, iubindu-i pe romani, îi iubește și pe lusitani, parte a imperiului. Marte avea interes, nu pentru că așa ar avea de treabă, lusitanii fiind porniți pe cuceriri în Orient, ci pentru că face curte zeiței Venus, asta, așa, pentru clarificare, zeiță care, tocmai în momentele alea, mergea la plajă însoțită de Cupidon (și la scăldat), conform izvoarelor mitologice. De fapt, se duceau în vizită la părinți - așa cum se știe, Venus s-a născut din mare, mai exact, din spuma mării (tot așa cum, la bărbați, hermafrodiții au ieșit din spuma de ras). O primă concluzie, de aici: Fie zei sau fie tină, Toți au aceeași rutină Și le-e greu ca să-și revină, Cât timp cred că nu au vină.
Conform acelorași izvoare, se zice că fiul lui Apollo i-a făcut negri pe africani, conducând, în zbor, carul lui tată-său, car care lăsa o trenă de foc în urma sa. Luând curba, spre înalt, prea aproape de oamenii pământului, zburând prea jos, i-a bronzat definitiv (posibil, făcea antrenament la looping-uri, dar nu e specificat clar, e numai o supoziție). Tot cam pe acolo ajung și portughezii, în Madagascar, în drum spre India. Totuși, poetul aduce aminte că Dumnezeu a făcut lumea muncind, deci, nu pocnind din degete sau bătând din palme sau cu vrăji ori cine știe ce cuvinte (încrucișate) sau altele. Nu, prin muncă!
Faptul trebuie precizat, ca să nu fie tendința generală de a citi epopeea, a o recunoaște, dar a nu o gândi, preferând a o reține pe de rost, ca pe muuulte altele. Așadar, omul (actual, în principal), făcut după chipul și asemănarea Lui, o altă subliniere de-a mea, cum se gândește el să trăiască într-o astfel de lume, preferând să fie un asistat sau, simplu, fără a face nimic, precum o fosilă? Sunt mai multe lucruri interesante, care așteaptă să le descoperiți, citind această epopee, cu răbdare. Asta înseamnă capodoperă, găsești teme valabile ce pornesc adevărate discuții și peste 500 de ani, cum e ăst caz!
Da, ia să vedem ce mai scrie în carte. Așa, așa, da, derulăm pe viteză, ajungem la pagina la care portughezii ajung și în India. Dacă nu toate, măcar acest cânt trebuie citit. E cel mai vast, cu multe lucruri incluse, pentru a vedea ce întrebări importante își pune poetul, eventual pentru a le proba.
La conturarea imaginii mitologice, ce asigură o mai bună înțelegere între oameni, mai trebuie precizate unele aspecte neclare, neașteptate, extravagante. De ce le spune acum vulcanizare societăților comerciale bine-cunoscute, dacă Vulcan era zeul focului? N-am văzut în toată cartea ca el să facă pene sau să sufle aer. Primul concurs de Miss Univers are loc în Antichitate. Concurează Venus, Minerva și Junona. Juriu: Paris (norocosul). Să nu uităm că Vulcan era soțul zeiței Venus (e un noroc?), zeița care s-a dezbrăcat în fața lui Paris (așa spune mitologia, ca dovadă, ea copiind, rând cu rând, regulamentul de desfășurare al concursului proaspăt inițiat). Vă reamintesc că și nouă, în școală, ni s-au arătat frânturi din acest concurs, poze cu statui (frumoase) ciungi! Se spune că Jupiter a răpit-o (luat-o) pe Europa. Nimic nou sub... Soare! Asta s-a văzut de pe vremea Imperiului Roman, cu 1500 de ani înainte de epopee, dar poetul o pune și pe Venus să-i ceară un favor lui Zeus, pentru lusitani.
Însă, în sens european sunt și referiri creștine. Poetul dedică o strofă, chiar precizează că apariția Creștinismului este o cauză care a dus la căderea Imperiului Roman (cădere care a făcut loc pentru apariția celui portughez, alți îndrăzneți). Noul imperiu nu putea să cucerească și să se numească creștin, dar se observă poziția poetului față de evenimente, încât opera sa rămâne umanistă, una a Renașterii. Pentru același motiv el a folosit zeii păgâni în epopee, folosindu-se de lusitani, strămoșii portughezilor, alte secole, creând un fir neîntrerupt, continuitate... până la decăderea imperiului portughez. Imperiilor, oricum, asta le e soarta! Asta se întâmplă, deoarece interiorul schioapătă. Ele au platoșă pentru exterior, dar sunt roase din interior. Ar trebui platoșă dublă! Dar costă. Probabil, se lucrează! Și nu e vorba de plebe, ci, întotdeauna, în secret, de alții sus puși, cu pretenții. E plină istoria de astfel de exemple. În concluzie: Întotdeauna vor exista boieri noi Care să-i dea jos pe cei vechi, greoi, Iar pentru omul de rând, Noutatea-i numai când! N-am pus ghilimele, că asta n-a zis-o poetul în epopee, spuneam și eu cum stau lucrurile momentan (de-o viață , dar se poate vorbi de civilizații, deși aici noi ne referim numai la civilizația asta a noastră, civilizații care și ele se prăbușesc ca niște stele, la un moment dat. Cum? I se spune (de Sus): ia momentul asta și du-te! Așa sunt evoluțiile imperiilor, e firesc, din cauze multiple (scopul scuză mijloacele multiple de 5?).
Revenind la litera cărții, mitologie buluc greco-romană. O să vă explic foarte pe scurt cum stă treaba, mitologic vorbind. Ciclopii făceau fulgere cu Vulcan, după ploaie vine soarele - Apolo, și zeița Iris (Curcubeul). Încep interventiile celor două tabere de zei pe care vi le-am prezentat la început. Deoarece, în plus, poetul umblă cu două rânduri de divinități (păgâne și creștine), un fel de fizică modernă, e nevoit să facă specificații, să dezvăluie explicit locul olimpienilor, punându-i față în față cu Dumnezeu! Autorul se folosește de Olimp pentru poveste, personajele poveștii îl invocă pe Dumnezeu! (o brodeală ce asigură trecerea facilă între secole diferite). Deja în cântul 2, zeii fac jocurile. Zeus pariază pe ajungerea portughezilor în India.
În acest sens, să vedem și ce se pregătește pe Pământ, la nivelul apei. Regele Portugaliei i-a cerut lui Vasco da Gama, la plecarea navigatorului, să nu părăsească flota nici o secundă pe timpul expediției lor. Scopul prima! Apoi, regele a dat startul. Urmează ora de istorie portugheză, ținută de profesor Vasco da Gama (curs facultativ), la cererea regelui african, unde poposiseră europenii, gazda cerându-i în mod expres să-i spună numai înfăptuiri bune care s-au făcut. O istorie cu eroi ca-n filme. Dar nu filmul Camoes (1946), în nici un caz, ci mult peste ceea ce se arată în filmul biografic al poetului. De exemplu, în (unele) lupte cu arabii, raportul de forțe a fost de 1:100, confirmat în scrieri alese (de către cine, nu știu ca să vă zic). Bine, în film, 1 portughez figurant se găsea, dar 100 de mauri, mai greu. Așa e în film! Însă, în realitate s-au găsit! Două cuvinte și despre film, dacă tot l-am pomenit. L-am ales, pentru a vă înfățișa, mai întâi, o scurtă biografie a poetului. Lupta continuă și fără film. Sunt momente interesante, maurii au în ajutor amazoanele, regelui portughez i se arată Mântuitorul pe cruce, fapt consemnat în istorie de cronicile spaniole. Am mai reținut câmpia verde înroșită de sânge (culorile steagului portughez, vă amintiți?).
Iarna e ora depănărilor. Ce-ar fi să depănăm povești despre istoria portugheză? Primul lor rege - ungur (sau burgund, nu e sigur), iar cu această ocazie se deschide sezonul de lupte pentru coroană. O altă poveste e cea a turului Europei. Cu un tur prin Europa punctează că între Istru și Dardanele sunt tracii (noi suntem tangențial amintiți, în legatură cu sciții). Lusiada, întai de toate, este foarte interesantă. Ea conține multe domenii: istorie, geografie, mitologie, reflecții foarte pertinente asupra religiei, care nu se prea întâlnesc la alți scriitori. De asemenea, poetul, în Lusiada, povestește pe larg despre dinastia regilor Alfonso, când s-a făcut carte la ei, iar țara a înflorit (înființarea vestitei Univ. Coimbra).
Se deapănă întâi povestea lui Alfonso întâi (sau întâiul). El cucerește Lisabona, ocupată de mauri. Ca o paranteză, legenda spune ca orașul l-a avut zidar pe Ulise. Poetul nu uită să amintească de credința în Dumnezeu, care îi ajută pe soldații portughezi. Nu prea se spune mereu cu cine se bate, dar se bate (regele)! De ce este necesar? Pentru că, o să vedeți, în acele vremuri erau lupte armate, nații pe care le găsesti în locuri în care nu te aștepți, nu știi cine stăpânea respectiva cetate, chiar dacă era în altă țară, așa că simpla numire a localității, cetății, nu e mereu de ajuns, și trebuie să cauți, la atâtea secole distanță (atunci, poate, știa toată lumea, căci existau până și influiensări). Întrucât nu se dau detalii despre bătălie, trebuie să vă închipuiți că portughezii erau bravi, cel puțin ca pușcașii marini, dacă nu ca Popeye M.
Și de bine ce regele a venit învingător acasă, sărise în ajutorul Spaniei contra maurilor (avea fiica regină în Spania, d-aia), împreună cu alți casapi de la Curte, a luat viața unei flori, care nu mai avea loc în gradină (de atatea buruieni), noră-sa. Poetul, ca să pară mai blândă fapta sau mai derizorie, citează tot felul de vechi atrocități asemănătoare și curvăsării de legendă, prin care scoate dragostea vinovată de aceste nemernicii. Cel care a făcut-o nu e deloc vinovat, el are căcat în cap, în schimb amorul da, e vinovat! În fine, urgii și orgii. Dar se termină, într-o zi. Până și Hercule, cât era el de luptător, tot a fost învins de amor și a devenit casnic. Torcea frumos, ca o țărăncuță.
Apoi, în altă poveste, ca la Hanul Ancuței, se arată bilateralele portughezo-spaniole, cu regi în țara vecină (cumetrii), trădări, răscoale, răzbunări, lupte în serial (acum, pentru tron, că pentru coroană am spus mai sus, gata, coroana a fost amanetată . Dacă până acum s-au bătut când cu spaniolii, când cu maurii, începand cu al 13-lea lor rege, portughezii au pornit să cutreiere mările.
Și cum, în timp de poveste, Vasco da Gama s-a mai odihnit, porni iarăși la drum. Abia după ce își procură tot ce avu nevoie, pe țărmurile Africii (de est), Vasco pornește spre India cu vânt propice în pânze (căci aștepta. Și Ulise pare-mi-se că mai întâmpinase astfel de dificultăți în tentativa lui cu vreo 1-2 mii de ani înaintea lui Vasco. Trebuia să vină ceva ca WIND OF CHANGE a lui Scorpions, ca să se mai schimbe măcar interfața, stiți aia cu fluieratul - prevestitor - de la începutul cântării doici-trupei).
N-am să zic că din carte răbufnesc, cum se spunea odată, că fuge lumea de carte, nici că din ea transpare, cum zic studioșii, că se vede, practic, că nu, ci că prezintă... da, ea prezintă fapte de luat în seamă, dar oamenii nu citesc, ce păcat! Of, of, Necititorule! A trecut aproape-un an, N-am fost lângă tine, Ți-ai furat căciula, în van, Deși crezi că-i bine. De ce nu sunt interesați oamenii de citit? Că doar nu e coif dacic. Apropo, să vă zic de ce vor ăștia coifu. Coifu ăsta conține pauăr. Cine deține coiful, poate să facă ce vrea. Dacă cineva și-l pune pe cap, deodată îi ia foc capul, ca în filme, știți voi, apare o lumina din aia albă, intensă, încât poate să facă și ceva radical, inclusiv radical de ordinul trei, din cap, fără calculator sau inteligență sau ce a mai apărut. Cred că știu de ce nu citesc oamenii. Pentru că e scris negru pe alb. Dacă era scris alb pe negru, se vedea, negru nu e culoare, nu e nici o culoare, nu se vede! Căci, așa cum spune și vorba, omul citește pagini. Dar e mai greu de reținut. Dacă citea scrisul, era mai ușor de reținut, dar pagina, cu toate ale ei, e mai greu, pentru că, în primul rand, e mai mult de reținut.
Pe la jumătatea cărții găsim aventuri nemaipomenite de-a lungul întinsei coaste a Africii. Vasco ține să precizeze la sfârșitul povestirii lor că Homer și Vergilius spus-au minciuni, față de adevăratele lui fapte. Există și o scuză: în Odiseea, se vorbeste despre un lotus mâncat, în urma caruia memoria e pierdută (undeva în Africa). Așadar, trebuiau să improvizeze. Totuși, poetul conchide că anticii erau desăvârșiți (anticul e viteaz și cărturar, deopotrivă, cu exemple), pe când prezentul... cu rușine, zice el (chiar și astăzi, adăugăm noi), n-are cum nimeri spre slavă și că eroii nu ajung la public, dacă lirele poeților nu sunt lăsate de conducători să cânte, dar și că oamenii, familiile, departe sunt de arte. Oricum ar fi, trebuie fapte, se adaugă, spus pe scurt.
Dinspre partea mitologică, amplu descrisă, bine detaliată, ni se aduc noi lămuriri. Ce n-am înțeles eu e dacă în împărăția umedă, cum i se spune acolo, Neptun și zeițele mării aveau reumatism sau nu, iar dacă da, ce nămol foloseau pentru atenuare. Iar Bachus, din împărăția vinului, cât putea să bea. Neptun e o divinitate puternică, mai ales că întinderea de ape de pe planetă face astă condiție necesară. Oricum, vizita lui Bachus în țara apei arată curajul său (din țara vinului). Și aici se amintește că Bachus stăpânea peste India, de unde rezultă că limbile indo-europene sunt bahice. La summitul lor (al zeilor; apropo, și astăzi mai sunt hoteluri din acelea sub apă, în ocean) s-a convenit inventarea șprițului. Dacă e mai multă apă, întrebați-l pe Neptun, dacă e mai mult vin, pe Bachus. Cu toate acestea, altul a fost punctul principal al negocierilor. Ce ați zice despre un complot împotriva celui mai tare olimpic? (deși la mate cea mai tare era Minerva, nu este vorba despre ea) Pe la răsărit de soare vor ei să omoare flota lusitană, că-i cea mai babană! Vedeți voi, toți eroii ăștia de la greci, Achile, Hercule, aveau părinți olimpici, au învățat carte, așa că, degeaba visați, măi, copii, măi, n-ai cum ajunge ca Hercule, dacă părinții nu au fost olimpici, măcar la geografie! Socotiți bine, deci, ce e de făcut!
Laudele autorului cu privire la exploratorii portughezi sunt reținute, nu întrec limita, lucru pe care îl și explică. E una dintre penalizările făcute de autor, deci se știa de la 1500: Să-nșir aceste crude estocade/Și lovituri cumplite, n-are rost;/Așa fac numai basmele neroade/În van lungite cât o zi de post;/ În sfârșit, portughezii ajung în India, ca să vadă ce-i pe acolo. De aceea, cât se refac portughezii, e timp ca poetul să amintească, apostrofând, faptul că nemții, englezii, francezii, italienii, se declară creștini, dar se omoară între ei fără preget. Fac inclusiv alianță cu musulmanii, unii impotriva altora, totodată comparându-i cu pilde mai vechi, bineînțeles nereținute sau ocolite de oameni. În timp ce europenii, în loc să apere creștinismul, se bat între ei (ei au meciuri numai acasă , portughezii descoperă teritorii noi, evoluează în deplasare.
Ajunși pe continentul asiatic, se povestesc structura, caracteristici, obiceiuri, ciudățenii ale Indiei, datini ("largi în datini de amor" , istorie citită pe frescele monumentelor lor vechi, vizita lui PItagora în India, o întreagă veselie, lucruri interesante. Puteți descoperi multe curiozități, de orice fel, cum ar fi amintirea lui Orfeu, poveste despre o liră tracică, sau cea despre potop, în varianta mitologiei grecești, în care s-au salvat doi oameni, un el și o ea, până aici bine, dar refacerea populației se face rapid, tot bine și asta, într-un mod bizar însă: aruncau pietre în sus, care se transformau, la secundă, în oameni (parcă asta am mai auzit-o undeva). Ăla să fi fost omul din epoca de piatră?
Camoes are un cuvânt și pentru 'poeții' pupincuriști. Face un pic de educație. Versul său cântă doar merituoșii, pe ceilalți nu (exemplificați, de la cel mai înalt nivel). Apoi, povestește despre naufragiul său, și despre nedreptățile (destule) din viața lui. Poate vă întrebați, cum a aflat regele Portugaliei că ei au ajuns cu expediția la capătul lumii (pe vremea aceea), în India. Nimeni nu mai cutezase până atunci să plece într-acolo sau să ajună. O fi fost un soldat, ca la maraton, cu solie? Au fost doi, deoarece distanța este mai lungă? Nu, veni, vidi, vasco! (=Am plecat) A zis căpitanul. Nu vreau să mor aici pe elefantao, o moarte de cacao, așa ca el nu mai insistao și o zbughiao în patriao. Atenție, a nu se confunda cu autorul poetul bătrân de pe vas, Camoes abia se năștea când murea Vasco. I-a predat ștafeta, a zis: eu am fost cu corăbiile acolo, tu du-te pe hârtie, scrie, scrie, o epopee lungă să ne ajungă! Dar autorul a făcut mult mai multe, a fost și la fața locului. Cu pildă istoria, poetul vorbește despre datoria noii generații (o fi un înlocuitor de sensul vieții?), critică pictorii, trândavi, care nu pictează strămoșii (eroi), ci, mai întâi, așteaptă favoruri.
Ce mai fac zeii, în acest timp? Interesant este că Bachus își schimbă înfățișarea și cântă multora, la ureche, voia sa, în cuvinte alarmante pentru subiecții abordați. Și zice (în carte se spune cu alte cuvinte, dar, pe scurt, cam așa vine), că indiferența aduce mult de treabă (pentru a repara). În Lusiada, Camoes spune că Vasco, sau regele, până la urmă, portughezii s-au dus acolo, în India, cu gând de pace. Numai că indienii... n-au vrut s-o semneze!
Bineînțeles, mahomedanii (în India sunt multe nații), țes, ca păianjenii cei mai muncitori, intrigi împotriva lui Vasco. Ei mituiesc un mare demnitar, cu bani pe care nu scria "Mită!", vrând să dea foc flotei străine (planul A). Planul B - să vină o flotă de la Mecca, care să-i zdrobească pe portughezi (originea numelui de portughez vine de la orașul Porto). Lăcomia strică (pierde) omenia, dar pierde și viața, precum Trapcia, îndrăzneața. Printre altele, se dă pilda Trapciei (cu sabinii): vânzând Roma, fiica guvernatorului Capitoliului, moare sub maldăre de aur primite de la sabini. Dar, aici, căpitanul e anunțat în timp util de un arab (translatorul), care se și creștinează, așa că Vasco își folosește timpul util, pentru a-și face repede bagajele. Pune în valiză câteva mirodenii pentru rege, și pleacă înapoi în patrie. Și-am încălecat pe o șa și v-am spus povestea așa (cum am crezut eu de cuviință !
În urma faptelor comise de portughezi în India, la întoarcerea lor în patrie, ei sunt răsplătiți de Venus, oferindu-le în cale o insulă divină, cu flori, verdeață și multă dragoste, care s-a lăsat cu prunci (de nimfă . Șefi de punct de lucru sunt numiți zeii Zefir și Flora (primăverile greco-romane). Ajunși din nou în Africa, poetul spune și povestea orașului Cartagina, întemeiat demult de Didona, regină fugită din țara ei, în nordul Africii. Ajunsă pe un ținut străin, nu a fost lăsată de rege să se așeze acolo, ea cerându-i un loc cât poate cuprinde o piele de bivol. Bună la șotii, tăind pielea în fâșii subțiri, puse cap la cap, a delimitat un teritoriu suficient pentru a construi orașul Cartagina. Scipio Africanul distruge Cartagina, ulterior, spus pentru completare. Trebuie remarcat cântul 9, de o poetică senzuală remarcabilă, una artistică, nu băteau exotic cu "bețele" în tobă.
La final, să mai spunem că epopeea se merită parcursă pentru bogația de informații importante și de morală salvatoare. Ingrată postură a avut poetul, trebuie reamintit! După iadul prin care au trecut la Capul Bunei Speranțe, iată, soldații au parte de paradisul acestei insule puse în calea lor. Acolo are loc un imens banchet cu pilde, cântecele zeițelor, morală - ca și în antichitate (sau începând de atunci), eroii nu au fost răsplătiți, ci alții, cu alte însușiri (sunt citate nume celebre, la care se pot adăuga și altele, la fel de celebre). De aceea, poetul nu ezită să îi blameze pe regii care au făcut astfel de nedreptăți. Folosindu-se de zeițe (nimfe), poetul prelungește bairamul, încât acestea le vor "cânta" vitejilor și ce va urma după Vasco, cu India, A-frica și Portugalia imperială. Dezvăluiri senzaționale?
După ce zeița termină cu enumerarea eroilor lusitani ce vor veni, una din cele mai frumoase imagini este cea a sferei (sferelor concentrice) - Cerul, cu Dumnezeu, descrise de aceeași Tethis (ca intermediar). Dar face, cu portughezii, și oleacă de astronomie, geografie, ca să știe pe unde să mai bântuie, religie (se pare că n-au înțeles-o), abia apoi îi va asculta (cândva) la lecție, așa bănuiesc. Geografia expusă este la modul enciclopedic sau știați că..., breviar, atlas, etc. Portughezii vin acasă și, din toate ce credeau, nu găsesc nimic. Doar desfătare, cei de acasă dormeau bine, interesa doar banul, nu răsplata, ceea ce l-a facut pe poet să încheie epopeea cu preaviz către rege, și anume că mai scrie numai dacă-i bate pe marocani și-l dacă îl ia și pe el la Curte, că e merituos, expunandu-și C.V.-ul bogat, ce-l îndreptațea să se bucure de atenția regelui. Încheie foarte acid, așa că eu va trebui să închei foarte bazic, pentru echilibrare. De aceea, vă spun că, deși autorul vorbește de mai multe țări asiatice, inclusiv de Japonia prea îndepărtată pentru cea vreme (de care prinseseră de veste din China), la acea vreme, portughezii încă nu au adus acasă teniși chinezești. Nici măcar bascheți! Nu s-au găsit urme în acest sens.
Iar acum, așa cum vă promiteam, dacă am făcut introducșân trebuie să fac și extroducșân. Da, nu am încheiat, încă. Trebuie să mai spun doar... începutul. Povestea a început undeva, la Histria, pe malul Mării Negre. În biserica noastră, printre sfinții ei se găsește și prelatul Eticus Donaris, de loc de pe lângă Histria. Acesta a avut un vis măreț. Știți care? Amintesc despre el, pentru că multă lume din Romania nu știe. Mă grăbesc să vă destăinuiesc, pentru a nu vă pune răbdarea la încercare (și așa prea încercată până acum). Își propusese el a face înconjurul lumii. După pregătiri îndelungate, împreună cu peste 100 de cavaleri, pleacă de la Histria, străbătând Marea Mediterană, ajunge la Gibraltar și urmează cursul: Marea Britanie, Insulele Faroe (aici trebuie să întrerup șirul, deși doream să mai păstrez puțin suspansul, dar e musai să vă spun, pentru explicația ce va urma imediat după aceea. Călatoria are loc în anul 461. Da, 461 d.H.), deci, ajunge în insulele amintite înaintea vikingilor, apoi, Islanda, Groenlanda, Canada (a ajuns în America pe vremea când columb venea numai de la columbofil), Alaska, pen. Kamceatka, Japonia, Filipine, Papua Noua Guinee, Sumatra, Sri Lanka, Marea Roșie și înapoi acasă, prin Mările Mediterană și Neagră (cu 1057 de ani înainte de Magellan, cel care a făcut primul înconjur al lumii, conform oficialităților). Nu sunt enumerate aici toate țările prin care a trecut Eticus Donaris, poate am mai sărit din ele, dar sunt suficiente ca să vă puteți închipui mai ușor traseul lui.
Călatoria sa pentru a înconjura lumea a durat 5 ani. În urma călătoriei sale, scrie cartea intitulată Cosmografia, în care descrie ce a văzut și descoperit, o carte pentru care e apreciat și promovat chiar și azi, în Occident. La mare cinste, sunt și fundații înființate pe aceasta temă. Este ceva extraordinar, la noi, nepromovat, nu se știe nimic, nu se învață nimic despre el, în timp ce vestea reușitei sale a răsunat în toată Europa, căreia i-a trebuit, iată, 1000 de ani, ca să prindă curaj sau să aibă și ea viteji ca ai noștri. Atenție, acest fapt se petrece în mileniul acela lipsă din cărțile de istorie a României, rețineți. Și la aceasta performanță se referea Eminescu atunci când spunea în poezia sa: la trecutu-ți mare... Profesorii s-au grăbit și au trecut repede peste explicațiile necesare. Nu există numai fapte de arme în istorie, s-a mai făcut și altceva pe lumea asta, mai ales noi, în vechime.
Atenție, iarăși, voiajul lui a fost în scop pur științific, de cunoaștere, ca la Star Trek, - vechea Dacie, așa-i? - nu de cucerire, jefuire, pe stil vestic. Am mai spus și mai spun, de câte ori e prilejul, despre fapte și oameni cu adevărat importanți de la noi, nu despre prefabricați. Ei, și credeți că asta nu face faimă și cinste României? De ce credeți că nu este nici azi promovat Eticus Donaris? Răspunsurile dvs. le puteți trimite pe adresa de e-mail: gibon iscoadă de maimuță.uu! Știți care e toată chestiunea cu astea? Istoria noastră veche e așa de frumoasă, așa de fantastică, încât pare ireală, pare basm, dar așa de bravi au fost strămoșii noștri, iar autoritatea, oameni serioși dealtfel, nu pot propune basme. Interesați-vă despre strămoși, documente sunt destule!
_______________________________________ Nu uita sa pui mereu inaintea ta forumul pe care scrii .
|
|