Ra
Pe lista neagra
Inregistrat: acum 19 ani
|
|
V-aţi întrebat vreodată cum ajung dungile în pasta de dinţi sau cum se fabrică lentilele de contact? Cum ajung produsele dintr-o ţară în alta şi apoi în supermarket-urile noastre? Din ce se fac anvelopele de automobile şi, de fapt, de ce sunt plate televizoarele cu plasmă?
Mâncăm, bem, conducem automobilul, zburăm cu avionul. Toate aceste activităţi le facem aproape fără să le mai gândim. Dar v-aţi întrebat vreodată ce anume intră în pliculeţul dv. de ceai şi cum ajunge acolo? Cum gestionează un aeroport sute de mii de bagaje, zi de zi? Şi cum se poate umfla atât de rapid airbag-ul unui automobil?
ÃŽn fiecare zi, de multe ori fără să ne dăm seama, intrăm în contact cu tehnologia, fie în baie, fie în maşină, fie pe terenul de golf.
Urmărim cum funcţionează lucrurile şi ne concetrăm asupra unora dintre cele mai uimitoare exemple de obiecte din viaţa noastră de zi cu zi, între care cel mai rapid ascensor şi cea mai scumpă ciocolată.
Tehnologia transportului
Transportul este esenţial pentru viaţa modernă, chiar dacă în mare măsură considerăm că e un lucru obişnuit. E nevoie însă de mult efort pentru ca roţile acestei lumi să rămână mereu în mişcare.
Vase şi porturi Oferta de articole existente în prezent în supermarket-urile noastre este extraordinară - de la fructe exotice la tricouri ieftine. Multe dintre aceste produse vin din străinătate - uneori de la mii de kilometri distanţă. Dar cum au ajuns aici? Cele mai multe articole sunt transportate pe mare, în containere uriaşe de oţel, care au de obicei 6 metri sau 12 metri lungime. Aceste containere sunt încărcate pe vase de mărfuri. Cel mai mare dintre aceste vase poate fi absolut uriaş - având peste 300 metri lungime şi capacitatea de a transporta mii de containere, cu o greutate de câteva sute de mii de tone. După ce vasul a ancorat în port, containerele sunt descărcate de macarale uriaşe şi transferate în camioane, care le transportă spre o zonă de depozitare din terminalul portului, unde sunt din nou descărcate de macarale rulante uriaşe, cu 16 roţi, care coboară containerele din vehicule. Macaralele rulante încarcă apoi containerele în alte camioane, care le vor transporta la destinaţia lor finală. ÃŽn fiecare an, peste 200 milioane containere sunt expediate în întreaga lume.
Managementul traficului Tehnologia modernă contribuie la fluidizarea traficului pe şoselele noastre, avertizându-i pe şoferi dacă apar probleme. Camerele de supraveghere şi senzorii de trafic sunt amplasaţi în diverse locuri, special alese pe reţeaua de drumuri, monitorizând în permanenţă volumul şi viteza traficului care trece prin dreptul unui anumit punct. Informaţia este transmisă într-o cameră centrală de control, unde starea generală a traficului din reţea poate fi evaluată în permanenţă. Acolo unde se produc blocaje în trafic, pot fi transmise semnale electronice prin intermediul tabelelor electronice amplasate deasupra drumului, care îi avertizează pe şoferi cu privire la eventualele întârzieri. ÃŽn plus, informaţia poate fi utilizată pentru a reactualiza site-urile de web pe care şoferii le-ar putea accesa înainte de a pleca în călătorie.
Anvelopele auto Transportul auto ar fi aproape imposibil fără umila anvelopă auto. Această structură cu aspect atât de simplu este, de fapt, o minune a ingineriei, pe care de obicei o considerăm un lucru absolut normal - până în momentul când facem o pană. Anvelopele sunt confecţionate din cauciuc natural şi sintetic, consolidat cu material textil şi coardă de oţel. Anvelopa este alcătuită din straturi de cauciuc ranforsat, "inele" formate din cabluri de oţel care formează geanta auto, completate de fâşii de oţel şi suprafaţa de rulare a anvelopei, confecţionată din cauciuc. Toate aceste componente sunt produse separat, înainte de a fi asamblate într-o tobă specială pentru realizarea anvelopelor şi, în final, sunt amplasate într-un mulaj, la presă, unde anvelopa este încălzită sub presiune. ÃŽn ultima etapă a procesului, anvelopa este răcită şi cauciucul în exces este îndepărtat. Peste un miliard de anvelope auto sunt confecţionate în acest mod în fiecare an, în întreaga lume.
|
|