Forum Romania Inedit
Romania Inedit - Resursa ta de Fun
Lista Forumurilor Pe Tematici
Forum Romania Inedit | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FORUM ROMANIA INEDIT

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Ela 22 Cluj pe Simpatie.ro
Femeie
22 ani
Cluj
cauta Barbat
22 - 48 ani
Forum Romania Inedit / Off Topic / Madonna Nerucci, arsa la Revolutie? Moderat de 80Inanna, Crizzu, Neo, cuculean, gabiandreicristian, maharet, maleficus
Autor
Mesaj Pagini: 1
Ra
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 19 ani
Decembrie '89. Palatul Regal, in flacari. Dincolo de zidurile Palatului, Muzeul de arta al României: mii de opere inestimabile. Gloantele si proiectilele cu napalm au tintit, intimplator sau nu, galeria de pictura universala. Focul a atins si laboratorul de restaurare, in care, printre alte 40 de capodopere, se afla, ferit de ochii muritorilor de rind, si tabloul Madonna Nerucci, semnat Rafael. Aceasta este teoria sustinuta public, in iulie 1990, de catre curatorul Anatolie Teodosiu, fost sef al Galeriei de Arta Universala a Muzeului National de Arta. Teodosiu a murit, dar sotia sa confirma aceasta teorie. La fel si alti angajati ai muzeului. Toti spun ca au gasit in galerie si laborator doar scrum si tuburi de cartuse goale, iar acolo ar fi intrat doar securistii. Nimeni nu poate afirma ca are certitudinea ca Madona (sau oricare din cele 40 de capodopere) a ars efectiv. S-a dat foc Palatului pentru ca Madona semnata Rafael sa dispara? Aceasta este o intrebare care merita cit mai curind un raspuns.

In ultimele doua numere ale saptaminalului "Prezent" am relatat ca, in anii '70, tabloul a fost scos ilegal din tara, motiv pentru care Vlaicu Ionescu, aflat in SUA, a fost condamnat (in absenta), iar doua dintre cele trei fiice ale sale si un ginere au fost anchetati, arestati si condamnat i. La scurt timp, copiii lui Ionescu au fost eliberati si, impreuna cu familiile (in total 7 persoane) au fost lasati sa plece in SUA. Brusca ingaduinta a autoritatilor s-a datorat unui troc facut cu Vlaicu Ionescu, care ar fi cedat autoritatilor de la Bucuresti (prin MAE si DIE) tabloul "Madonna Nerucci", in schimbul libertatii familiei ramase in tara. Tabloul de valoare inestimabila, oficial, ar fi "pierit" in flacari si s-ar fi "facut scrum", in decembrie 1989. Neoficial, nu se poate spune decit ca Madona a disparut "intr-o perdea de fum".

IPOTEZA TEODOSIU: TEORIA FOCULUI // "Tabloul Madonna de Nerucci urma sa completeze, dupa restaurare, expunerea permanenta din sala I - arta italiana - a Galeriei de Arta Universala; din pacate, el a fost distrus in atelierul de restaurare pictura, ca urmare a incendiului izbucnit in timpul revolutiei din decembrie 1989", scria, negru pe alb, regretatul curator Anatolie Teodosiu, in iulie '90, intr-un articol intitulat "Madona «de Nerucci», un tablou disparut"! Teodosiu aduce marturii si dovezi clare, care acopera 100 de ani din istoria capodoperei, deci inclusiv perioada cit ea a fost in Rusia. Numai ca, odata cu confirmarea locatiei precise a tabloului in momentul decembrie 1989 - Muzeul National de Arta a României - a venit si confirmarea, din mai multe surse, fara probe, insa, ca Madona a disparut intr-un incendiu devastator. Cine a tras in muzeul de arta in decembrie '89? De ce galeria de arta universala si, mai ales, atelierul de restaurare al aceleasi galerii, au fost tinta predilecta a teroristilor cu ochi albastri? Ce sa intimplat cu tablourile "impuscate"? Au ars sau au fost scoase din tara? Au intrat in circulatie pe piata de arta sau sint bine ascunse? Au fost inlocuite cu niste falsuri extrem de izbutite? Sint numeroase teorii sau intrebari retorice, deocamdata fara raspuns.

"IN MOMENTUL CIND A ARS, TABLOUL FIGURA CA RAFAEL" // Mai multe persoane care au lucrat sau mai lucreaza si in prezent in muzeu ne-au confirmat - din pacate fara probe in afara oricarei indoieli - teza focului. Singura care a avut curajul sa-si asume cele spuse a fost sotia lui Anatolie Teodosiu. "Da, a luat foc, asa este. Cred ca la revolutie a ars. Nu mai este nici o urma, nimic. Stiu ca sotul meu a avut o mare durere cu tabloul asta, chiar daca nu avea certitudinea ca era Rafael, cind a auzit ca a ars. Cind a auzit ca au ars atitea tablouri, s-a indurerat teribil. Sotul meu, care a fost la un moment dat seful galeriei straine, ocupindu-se de cercetare, a avut problema autentifica rii acestui tablou. Doamna Lucia Dracopol s-a ocupat de tablou in mod special, fiind facuta doctoresa in Italia pentru asta. Si a ramas asa: ca este Rafael. In momentul cind a ars, tabloul figura ca Rafael", ne spune sotia fostului director al Galeriei Universale, Anatolie Teodosiu.

"NU S-A FACUT O CERCETARE DUPA INCENDIU" // "Laboratorul a ars; au intrat tot felul de indivizi acolo; cenusa a fost reala, dar am inteles ca s-ar fi tras din afara cu proiectile cu napalm si ca, dupa aceea, au intrat securistii", povesteste un martor ocular, fost lucrator al Muzeului National de Arta. Desi inca se teme, sub protectia anonimatului, el a acceptat sa relateze tot ce stie despre noaptea incendiului: "In 22 spre 23 decembrie '89, seara, laboratorul de restaurare a ars. Atunci, au intrat acolo tot felul de indivizi. Nu stiu daca erau de la Securitate sau de unde erau, dar, pe urma, cind am intrat noi, am gasit usa sparta, cartuse peste tot si, in sala unde erau depozitate lucrarile - unele erau de 20 de ani in depozitul respectiv - tablourile arse. Sau cel putin asa am crezut noi, pentru ca am gasit numai scrum acolo. Daca, intre timp, au disparut niste lucrari, asta nu mai pot sa va spun. Acum, imi aduc aminte: tabloul era de Rafael - asa se presupunea. Nu stiu exact istoricul lui, dar stiu ca, la inceputul anilor '80, era acolo, de mai multi ani. Tabloul, parca il vad, era sus intr-un rastel, pe sasiu. Ce s-a intimplat cu el nu pot sa va spun pentru ca nu s-a facut o cercetare, dupa incendiu", relateaza, cu vizibila emotie, domnul P.

NAPALM, SECURISTI SI MULT FUM // Domnul P. crede ca doar fostii securisti pot sti, cu exactitate, ce a fost acolo: "Despre Rafael, insa, nu am auzit sa fi fost luat si scos din tara. Sa presupunem insa ca a fost luat. Va dati seama, chiar daca cineva ar sti - presupunind ca ar fi fost in preajma celui care ar fi luat lucrarea, si daca a existat o astfel de persoana, putea fi doar un securist, pentru ca, in seara aceea, numai securistii au avut acces in Palat - oamenii se tem... Noi nu-l stiam decit pe securistul muzeului, dar nu stiam cu exactitate cum il chema si cum arata. Numai ca acesta ar fi putut fi depasit de evenimente, pentru ca, acolo, ar fi putut sa fi fost alti securisti. Cit despre tablourile respective, ce pot eu sa va spun, este ca stiu ca au ars. Era acolo totul facut cenusa, incit nu cred ca a fost o inscenare. Nu se poate spune ca a ramas macar o bucatica de pinza sau din lemn si sa se poata aprecia ca a apartinut unui tablou sau altuia. Acum, ori ca armata ar fi tras in securisti si ei s-au ascuns acolo, ori ca ei, securistii, au intrat si s-au ascuns acolo, de unde au tras in armata, pe fereastra, Dumnezeu stie!".

Leonardo, Rafael, sau un elev de-al lui Rafael?

Prin investigatiile facute, "Prezent" a reusit sa acopere, practic, ultimii 100 de ani cunoscuti ai Madonei, de la restaurarea sa in Rusia, in 1889, si transpunerea de pe lemn pe pinza, pina la presupusa disparit ie din decembrie '89. Acceasi istorie se regaseste oarecum si in cartea "Din universul ascuns al operei de arta" a lui Anatolie Teodosiu. In cartea sa, Teodosiu trece in revista toate controversele legate de paternitatea "Madonei cu pruncul". Mai intii, o varianta greu de admis de experti, cum ca tabloul ar fi, de fapt, un "Leonardo". Teoria i-a apartinut lui Tomasevschi, proprietarul rus care a adus tabloul in România. Acesta sustinea ca tabloul a fost inceput de Leonardo si continuat de Rafael. Apoi, teoria ca Madona a fost pictata in intregime de Rafael. Varianta, pusa in circulatie de Vlaicu Ionescu, confirmata initial de expertul Lucia Dracopol si, ulterior, de Raul Sorban, a fost adoptata, oficial si de autoritatile române comuniste. Teodosiu are, la rindu-i, o varianta, fara argumente suta la suta stiintifice, potrivit careia tabloul i-ar fi apartinut doar unui elev de-al lui Rafael. Si asa, tabloul Madonna Nerucci era suficient de valoros pentru a fi, atit inainte cit si dupa decembrie '89, cel mai vinat tablou din România.


pus acum 18 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la