Forum Romania Inedit
Romania Inedit - Resursa ta de Fun
Lista Forumurilor Pe Tematici
Forum Romania Inedit | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FORUM ROMANIA INEDIT

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
SweetMonique
Femeie
19 ani
Galati
cauta Barbat
28 - 52 ani
Forum Romania Inedit / Off Topic / Bancile nu respecta legislatia in vigoare Moderat de 80Inanna, Crizzu, Neo, cuculean, gabiandreicristian, maharet, maleficus
Autor
Mesaj Pagini: 1
Andrew Asam
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 16 ani
Bancile nu respecta legislatia in vigoare

            Conform Legii nr. 288 2010 pentru aprobarea OUG 50 2010 privind contractele de credit pentru consumatori care respecta Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori, institutiile bancare ar fi trebuit sa ia masurile necesare pentru remedierea tuturor deficientelor si neregulilor aparute in acordarea creitelor, dar acestea, se pare, ca au o anumita reticenta in respectarea legilor.

            Astfel spus, bancile nu respecta regulile inpuse prin legea mentionata anterior :

-    dobanda anuala efectiva care trebuie mentionata consumatorilui atunci cand doreste sa obtina un credit [art. 9 (1) lit (c) privind Informatiile standard specifice];
-    informatiile prevazute in formele de publicitate care nu sunt usor de citit acestea sunt scrise cu font de 8 sau 10 p)- art. 9 (2)   ;
-    consumatorului nu i se ofera informatiiile necesare pentru a compara anumite oferte existente pe piata (art.11 alin (1)) ;
-    informatiile inscrise in contract nu sunt vizibile si usor de citit, fontul utilizat fiind de 8 sau 10 p,  (Art. 33. - (1) specifica font Times New Roman, marimea de minimum 12 p) ;
-    elementele care intra in formula de calcul al dobanzii variabile si valoarea acestora nu sunt afisate pe site-urile de internet si la toate punctele de lucru ale creditorilor (Art. 37   (e));
-    Sunt introduce mai multe comisioane decat cele specificate in art. 36. - (1) ;

Voi sesiza BNR, precum si OPC Buzau , ANPC Bucuresti in vederea efectuarii anumitor controale si aplicarea de amenzi contraventionale si masuri complementare, in conformitate cu art. 86 al legii mai sus mentionate.

incorruptibleman
09.03.2011

------------

Extras Legea 288/2010 pentru aprobarea OUG/50 2010 privind contractele de credit pentru consumatori

Directivei 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori

Art. 9
(1) Informatiile standard specifice, prin intermediul unui exemplu reprezentativ, urmatoarele:
a) rata dobanzii aferente creditului, fixa si/sau variabila, impreuna cu informatii privind orice costuri incluse in costul total al creditului pentru consumator;
b) valoarea totala a creditului;
c) dobanda anuala efectiva;

(2) In orice forma de publicitate, informatiile prevazute la alin. (1) sunt scrise in mod clar, concis, vizibil si usor de citit, in acelasi camp vizual si cu caractere de aceeasi marime.

Art. 11
(1) Creditorul si, dupa caz, intermediarul de credit furnizeaza consumatorului, pe baza clauzelor si a conditiilor de creditare oferite de catre creditor, precum si, dupa caz, a preferintelor exprimate si a informatiilor furnizate de catre consumator, informatiile necesare care sa ii permita consumatorului sa compare mai multe oferte pentru a putea lua o decizie informata cu privire la eventuala incheiere a unui contract de credit.

    3. La articolul 11 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "b) pe hartie sau pe alt suport durabil si sunt redactate in scris, vizibil si usor de citit, fontul utilizat fiind Times New Roman, marimea de minimum 12 p. In cazul in care informatiile sunt redactate pe hartie, culoarea de fond a hartiei pe care este redactat formularul trebuie sa fie in contrast cu cea a fontului utilizat;".
    4. La articolul 11, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
    "(2^1) Informatiile precontractuale trebuie redactate astfel incat sa nu induca in eroare consumatorii, prin utilizarea unor expresii tehnice, juridice sau specifice domeniului financiar-bancar, prin utilizarea de prescurtari sau initiale ale unor denumiri, cu exceptia celor prevazute de lege sau de limbajul obisnuit. Termenii tehnici vor fi explicitati la solicitarea consumatorului, in scris, fara costuri suplimentare."

"Art. 33. - (1) Contractele de credit sunt redactate in scris, vizibil si usor de citit, fontul utilizat fiind Times New Roman, marimea de minimum 12 p, pe hartie sau pe un alt suport durabil. In cazul in care contractul este redactat pe hartie, culoarea de fond a hartiei pe care este redactat contractul trebuie sa fie in contrast cu cea a fontului utilizat.

    "Art. 36. - (1) Pentru creditul acordat, creditorul poate percepe numai: comision de analiza dosar, comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent, compensatie in cazul rambursarii anticipate, costuri aferente asigurarilor si, dupa caz, dobanda penalizatoare, alte costuri percepute de terti, precum si un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor.

Art. 37    e) elementele care intra in formula de calcul al dobanzii variabile si valoarea acestora vor fi afisate pe site-urile de internet si la toate punctele de lucru ale creditorilor."

    "Art. 89. - (1) Odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator poate propune una dintre urmatoarele masuri complementare:
    a) suspendarea derularii campaniei publicitare care incalca prevederile art. 8 si 9, pana la intrarea in legalitate;
    b) aducerea tuturor contractelor similare in conformitate cu prevederile legale, in termen de 30 de zile.
    (2) Masura complementara propusa pentru a fi aplicata potrivit alin. (1) lit. a) sau b) se dispune prin ordin emis de conducatorul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
    (3) Ordinul emis in cazul prevazut la alin. (1) lit. b) poate fi contestat la instanta de contencios administrativ, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (4) Creditorii sunt obligati sa informeze Banca Nationala a Romaniei, in termen de doua zile lucratoare, despre sanctiunile ce le-au fost aplicate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor pentru incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
    (5) Banca Nationala a Romaniei are in vedere, in activitatea de supraveghere prudentiala a creditorilor, informatiile primite potrivit alin. (4)."

    "Art. 95. - Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica contractelor in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia dispozitiilor art. 37^1, ale art. 66-69 si, in ceea ce priveste contractele de credit pe durata nedeterminata existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ale art. 50-55, ale art. 56 alin. (2), ale art. 57 alin. (1) si (2), precum si ale art. 66-71."

Art. 85
(1) In vederea asigurarii respectarii dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta de catre creditori si de catre intermediarii de credit, consumatorii pot sa sesizeze Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Art. 86
(1) Incalcarea prevederilor art. 8, 9, 11—20, art. 22—28 si art. 29 alin. (2), art. 30, 31 si art. 32 alin. (1) si (2), art. 33, 34, art. 46—58 si art. 59 alin (3), art. 60—63, 65—78, 84 si 95 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 80.000 lei.
(2) Incalcarea prevederilor art. 35—44 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei.
(3) Valoarea amenzilor prevazute la alin. (1) si (2) se va actualiza prin hotarare a Guvernului.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) si (2) si art. 88 alin. (2) le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
----------


pus acum 13 ani
   
Andrew Asam
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 16 ani
Cum îşi păcălesc băncile clienţii de credite


Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat 101 amenzi în valoare de aproximativ 400.000 euro celor 344 de filiale bancare pe care le-a verificat în luna februarie. Controlul a vizat modul în care băncile respectă legea când încheie contracte de credit cu clienţii.
Cele mai multe nereguli constatate s-au regăsit în contractele de creditare dintre clienţi şi bănci.

Astfel, au fost găsite cazuri în care înainte de încheierea unui contract de credit, consumatorii nu erau informaţi despre posibilitatea alegerii unor rate fixe sau descrescătoare sau nu primeau răspunsuri la cererile de acordare de credit. Mai multe tipuri de informaţii privind creditul erau tipărite cu o mărime de literă mai mică decât cea legală (font 10 în loc de 12), iar nivelul dobânzii şi al comisioanelor de administrare a creditului nu erau specificate în formularele precontractuale.
În contractele de credit, unele bănci nu menţionau termenul la care se poate declanşa executarea silită sau raportarea la Biroul de credit, respectiv Centrala Riscurilor Bancare.

Comisionul de analiză a dosarului de credit era perceput ca procent din valoarea creditului, nu ca sumă fixă. În schimb, comisionul de administrare a creditului era perceput ca sumă fixă pe toată perioada creditului, nu ca procent din soldul creditului. Sumele stabilite pentru rambursare nu corespundeau întotdeauna cu cele stabilite prin contact. Unele bănci nu respectau dreptul clienţilor de a nu fi de acord cu modificarea unor date din contractele de credit, caz în care banca nu poate opera respectivele modificări.

ANPC a constatat şi că publicitatea făcută de unele bănci creditelor pe care le acordă era înşelătoare: nu erau prezentate toate datele, informaţiile oferite aveau caracter general, nefiind prezentate rata dobânzii, formula de calcul şi valoarea marjei, valorile comisioanelor de analiză dosar, de administrare sau ale comisionului unic.

Autorităţile recomandă clienţilor de credite bancare să solicite un exemplar al contractului şi o simulare de costuri, cu un grafic de rambursare cu rate egale şi un grafic de rambursare cu rate descrescătoare, pentru a şti care este mai avantajos. De asemenea, contractul trebuie citit cu atenţie şi cu verificarea costurilor totale ale creditului. La încheierea contratului de credit, băncile au obligaţia să ofere gratuit un document care atestă că au fost stinse toate obligaţiile contractuale şi totodată să închidă conturile aferente creditului.

De multe ori, clienţii au ajuns în baza de date ca rău-platnici, pentru că nu au beneficiat de aceste formalităţi din partea băncilor.


pus acum 13 ani
   
Andrew Asam
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 16 ani
ANPC a finalizat primul control pe baza noii legi a creditului

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a verificat in februarie modul in care bancile au aplicat prevederile legii de aprobare a OUG 50/2010. Verificarile au avut loc la unitatile teritoriale ale institutiilor de credit, iar valoarea totala a amenzilor aplicate pentru nerespectarea legislatiei s-a ridicat la 1,66 miliarde lei.

In cursul lunii februarie, comisarii ANPC au pus la punct o actiune tematica de verificare a modului in care sunt respectate prevederile legale la incheierea contractelor de credit de catre banci.

La nivel national au fost verificate 344 de puncte de lucru ale societatilor bancare. In total, s-au aplicat 101 amenzi contraventionale, in valoare de 1.664.500 lei, si 103 avertismente. Bancile trebuie sa isi revizuiasca clauzele contractuale in cel mult 15 zile.

Bancile nu s-au conformat in totalitate

Chiar daca Legea 288 a intrat in vigoare in decembrie 2010, la o distanta de aproape 3 luni exista inca situatii in care contractele de credit contin clauze contrare principalelor modificari aduse de actul normativ.

Comisarii ANPC au descoperit contracte de credit propuse clientilor in care comisionul de analiza dosar era perceput sub forma de procent din valoarea creditului, si nu sub forma de suma fixa pentru toate contractele de acelasi tip.

ANPC a amendat si practica de a impune clientilor incheierea unei polite de asigurare doar cu societati agreate de banca. Aceasta constrangere a fost interzisa odata cu adoptarea noii legislatii, pe motivul incalcarii liberei concurente din piata.

Reprezentantii Protectiei Consumatorilor au gasit si situatii in care bancile mai inventive au gasit noi modalitati de taxare a clientilor. Mai exact, in unele contracte de credit, clientilor le era impusa o “taxa initiala de recuperare, executare silita in valoare de 500 lei”, pentru a acoperi costurile, in cazul in care astfel de proceduri ar fi fost demarate.

De asemenea, au fost sanctionate si bancile care au pastrat clauze prin care contractul de credit poate fi declarat scadent anticipat, unilateral, sau cele care au aplicat o formula de calcul pentru dobanda penalizatoare diferita fata de cea din lege.

Deficiente multiple au fost intalnite si in cazul fiselor cu “Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”, atat in ceea ce priveste continutul acestora dar si modul de redactare, inclusiv marimea fontului utilizat.

Sfaturi ANPC pentru solicitantii de credite

La incheierea unui contract de credit, ANPC recomanda populatiei sa fie atenta la urmatoarele aspecte:

•    verificati cu atentie informatiile din formularul ”Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori“, in special costurile creditului;

•    solicitati un exemplar al contractului si o simulare de costuri; banca are obligatia de a emite un grafic de rambursare cu rate egale si un grafic de rambursare cu rate descrescatoare iar dumneavoastra aveti dreptul de a alege modalitatea de rambursare care va este favorabila;

•    cititi cu mare atentie contractul, verificand costurile totale ale creditului (inclusiv dobanda anuala efectiva), clauzele contractuale, drepturile si obligatiile partilor, termenele de plata, comisioanele (comision de administrare/gestiune/mentenanta, comision de rambursare anticipata etc), dobanda penalizatoare (valoare si conditii de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul caruia se deruleaza creditul etc.

•    in cazul creditelor imobiliare, nu platiti avansul pentru cumpararea unei locuinte pana nu vi se acorda creditul solicitat.

Si la terminarea contractului de credit, ANPC are recomandari pentru clienti:

•    creditorul are obligatia de a va oferi gratuit, din oficiu, un document care fie atesta faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti, fie indica obligatiile contractuale neindeplinite. Totodata, se inchid si conturile aferente creditului, fara a fi necesara depunerea unei alte cereri din partea dumneavoastra si fara plata unor costuri suplimentare.

•    asigurati-va ca orice alte obligatii financiare sunt lamurite, pentru a nu descoperi ulterior ca sunteti inregistrati la Biroul de Credit pentru datorii neplatite.

Lista cu clauze abuzive

Pentru a ajuta solicitantii de credite sa se protejeze mai bine de posibile abuzuri din partea bancilor, reprezentantii ANPC au intocmit o lista cu clauze posibil abuzive, la care consumatorii trebuie sa fie atenti.

In aceasta categorie, pot fi incluse clauze precum:

•    Imprumutatul sau coplatitorul si garantul mandateaza banca sa debiteze unilateral orice cont deschis la banca (inclusiv depozite), de unde aceasta se poate incasa orice suma datorata, la scadentele prevazute in contractul de credit;

•    Orice modificare negativa a situatiei financiare a imprumutatului este considerata caz de de culpa;

•    Cazul de culpa este definit ca “orice eveniment care, in opinia bancii, poate afecta capacitatea imprumutatului si/sau coplatitorului de a-si respecta obligatiile contractuale’’ sau “orice modificare negativa a situatiei financiare a imprumutatului’’, in astfel de situatie banca rezervandu-si dreptul de a declara creditul scadent anticipat si exigibil;

•    Imprumutatul declara ca a inteles pe deplin clauzele contractului de credit si ca acestea au facut obiectul negocierii directe;

•    Imprumutatul/codebitorul se obliga sa instiinteze banca despre contractarea altor credite de la terte banci si despre cumpararea de bunuri  cu plata in rate;

•    Imprumutatul/codebitorul se obliga sa instiinteze banca despre orice schimbare a starii civile sau a starii de sanatate;

•    Imprumutatul/codebitorul mandateaza banca ca, pe toata durata creditului sa incheie si sa reinnoiasca, oricand va considera necesar, polita de asigurare pentru imobilul care face obiectul garantiei.


pus acum 13 ani
   
Andrew Asam
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 16 ani
Legislatie necesara in procesele cu institutiile bancare

Cei care doresc sa intenteze procese in instanta de judecata impotriva abuzurilor institutiilor bancare trebuie sa consulte urmatoarele documente legislative :

1.    Legea 288/2010 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori publicata in  Monitorul Oficial nr. 0888 din 30 Decembrie 2010

2.    Ordonanta de Urgenta nr. 99 din 6 decembrie 2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului (actualizata)

3.    Legea 363 2007 extras privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor (actualizata)

4.    Ordonanta 21 1992 privind protectia consumatorilor (actualizata)

5.    Lege nr. 193/2000 - privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori (actualizata)

6.    Legea nr. 289/2004 regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice   - abrogata prin OUG nr. 50/2010 (pentru contractile incheiate pana in luna iunie 2010) (actualizata)

7.    ORDONANTA URGENTA   Nr. 42 /2009,pentru modificarea Codului de procedura civila

8.    Lege nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti Publicat in MOF nr. 559 – 10/11/2000 (actualizata)

9.    Codul civil

10.    Codul de procedura civila

Directive ale Uniunii Europene

11.    DIRECTIVA 93/13/CEE A CONSILIULUI din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii

12.    Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori


Regulamente BNR

13.    Regulament  BNR nr 2 din 23.feb.2005
14.    Regulament nr 6 BNR din 11.oct.2006


Toate aceste documente se gasesc pe internet.
Andrew Adam


pus acum 13 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la