maleficus
Moderator
Inregistrat: acum 19 ani
|
|
Basculanta
Catre: Consiliul National al Audiovizualului Domnului: Ralu Filip Presedinte
Stimate domnule Ralu Filip,
Ca urmare a solicitarii emisa de Consiliului National al Audiovizualului, formulam mai jos punctul de vedere al agentiei de publicitate Next Advertising în legatura cu sesizarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Inspectia Muncii.
Sesizarea reclama ca difuzarea spotului TV „Basculanta� pentru coniacul Unirea:
a) ar putea încuraja consumul de alcool în timpul programului de lucru;
b) ar putea încuraja încalcarea normelor de securitate la locul de munca;
c) ar avea legatura cu parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru, data în conditiile prevazute de lege;
d) ar putea încuraja muncitorii si celalalt personal operativ ca în timpul serviciului sa nu se preocupe permanent de buna desfasurare a activitatii.
ÃŽn legatura cu acestea, punctul nostru de vedere este:
a) Este adevarat, spotul TV „Basculanta� ar putea încuraja multe lucruri: consumul de droguri, violenta în familie, evaziunea fiscala, consumul de alcool în timpul programului, fuga de la locul unui accident cu basculanta etc. Realitatea însa este ca spotul incriminat nu încurajeaza nimic din toate acestea. Pentru ca nu înfatiseaza astfel de lucruri.
b) Reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respecta cu strictete Legea protectiei muncii nr. 90/1996 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu Normele Generale de Protectie a Muncii. Judecând strict din perspectiva îngusta a normativelor invocate, „Mesterul Manole� de exemplu încalca flagrant normele de protectie a muncii. La fel si reclama internationala în care sunt înfatisati niste tineri ce manevreaza utilaje grele, cu cupa, pentru a juca fotbal cu un butoi metalic. Si povestea celor trei purcelusi, care-si construiesc case într-o completa nepasare fata de normele de protectie a muncii. Etc.
Reclamele, ca si ghicitorile, snoavele etc., au si o dimensiune artistica – iar aceasta face infoensive micile glume care ironizeaza lipsa de istetime a unui personaj. Mai ales când „rezolvarea� este evidenta – cum e cazul basculantei pe care Dorel accepta sa o descarce manual, nedându-i prin cap ca, prin definitie, basculanta e facuta sa descarce prin basculare.
Credem ca pericolul ca dupa difuzarea spotului muncitorii din România sa treaca la descarcarea manuala a basculantelor (expunându-se astfel la accidente) este nul. Sau, în cel mai rau caz, la fel de mare ca si pericolul ca lucratorii din domeniul zootehnic sa fie incitati la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cântecului „Paste calul lui Gheorghita / Priponit de-o garofita�.
Daca totusi ne ambitionam sa privim orice act de comunicare prin transparenta paginilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, spotul „Basculanta� are o singura morala: Asigurati-va temeinic înainte de a purcede la descarcarea manuala a unei basculante, caci altfel s-ar putea sa fiti basculat jos din ea (si, în cel mai fericit caz, sa ajungeti de râsul colegilor).
c) Spotul „Basculanta� nu prezinta parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru. Un privitor atent va observa ca toate personajele sunt mereu împreuna, pe tot parcursul spotului. Nimeni nu-i paraseste pe ceilalti si nici locul de munca. Mai mult, nici macar la birt nu se vede ca vreunul i-ar parasi pe ceilalti, cu sau fara aprobare.
d) Orice spot/reclama/istorisire/act de comunicare în general ar putea încuraja muncitorii ca în timpul serviciului sa mai aiba si alte preocupari în afara de buna desfasurare a activitatii. Singura exceptie sunt filmuletele de protectia muncii, care nu prezinta nimic altceva decât muncitori si personal operativ care se preocupa permanent si non stop de buna desfasurare a activitatii, neavând niciun alt gând. Însa reclamele nu sunt astfel de filmulete. Si, în opinia noastra, nici nu trebuie sa devina.
În concluzie, consideram ca punctele a) si c) se refera la chestiuni inexistente în spotul „Basculanta�, iar b) si d) sunt critici nejustificate, dintr-o perspectiva exagerat de îngusta si fara legatura cu fenomenul si mecanismele comunicarii publicitare.
Cu multumiri pentru acordarea ocaziei de a ne exprima punctul de vedere,
Sorin Popescu Director General Next Advertising
_______________________________________ Baterii, incarcatoare, tastaturi si display-uri pentru orice laptop
|
|