sonique
MEMBRU VIP
Din: depărtări...
Inregistrat: acum 18 ani
|
|
Un imens scandal ameninta sa se adauge zarvei generale de la finalul guvernului Boc. Un proiect de Hotarare de Guvern prin care s-ar aproba Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera, care zace totusi din iunie 2009 pe site-ul Ministerului Transporturilor, a aruncat presa centrala in aer prin prevederile sale considerate aproape fasciste la adresa soferilor.
Printre cele mai nepopulare masuri se numara confiscarea autovehicolului vitezomanilor prinsi ca circula cu mai mult de dublul vitezei legale, arestarea celor care nu-si platesc amenzile de circulatie si eliminarea procedurii cu martori in cazul unui accident auto. Dar mai sunt si altele, cum ar fi infiintarea unei noi agentii (caci se stie, avem nevoie de noi si noi agentii pe banii nostri) care sa coordoneze activitatea de strangere a amenzilor, mergand pana acolo incat banii ar urma sa fie trasi direct din contul vinovatilor, sau testarea obligatorie cu alcooltestul ori de cate ori esti tras pe dreapta de catre Politie, indiferent de motiv.
Din pacate, la fel ca in cazul raportului care mentiona printre solutii legalizarea prostitutiei si a consumului de droguri usoare, si acest raport cade prada senzationalismului din cauza atat a modului in care este impus Politiei si Consiliului Superior al Magistraturii, cat si a unor prevederi nefericit exprimate sau de-a dreptul stupide, de genul celor de mai sus.
Spun 'din pacate', pentru ca la o citire pe indelete a acestuia se pot extrage o multime de informatii si de idei extrem de importante cu privire la ceea ce se intampla pe strazile din Romania.
In primul rand, faptul ca de trei ani incoace, mai precis din 2006 incoace, numarul accidentelor rutiere a crescut exponential, ducand la un numar din ce in ce mai mare de victime, atat raniti grav cat si morti. Am ajuns sa ne intoarcem in timp, la situatia dramatica din 1990, cand se murea pe capete pe soselele din Romania in lipsa unei autoritati reale a Politiei Rutiere, desi ar fi trebuit ca intre timp sa reducem numarul de accidente cu 40%. Strategia indica unele cauze, dar si solutii, multe dintre ele de bun simt.
De ce mor romanii pe sosele
Excelam in special la capitolul accidente rutiere in interiorul localitatilor, unde suntem mult peste media europeana, si inregistram un numar de 1.42 decese la 10.000 de locuitori ca urmare a accidentelor auto, in timp ce media europeana este de 0.87, adica mor cu peste 50% mai multi oameni decat in restul UE!
Raportul arata clar catre cauzele acestor morti din interiorul localitatilor: faptul ca satele romanesti sunt traversate de sosele de tranzit, nerespectarea limitarilor de viteza in interiorul acestora (se circula in medie cu 80km/h in loc de 50km/h, iar in nordul tarii situatia e si mai dramatica, satele fiind traversate de coloane de masini care se deplaseaza cu 100km/h in loc de 50km/h!), faptul ca traficul rural (carute, biciclisti) nu este separat de cel auto, dar si semnalizarea proasta a trecerilor de pietoni si proasta iluminare pe timp de noapte.
Starea infrastructurii este de altfel unul dintre cele mai importante motive pentru care in Romania se conduce nebuneste, pentru ca soferii incearca de multe ori sa recupereze timpul pierdut in ambuteiaje si in insiruirile de sate, depasind cu mult viteza legala si asumandu-si riscuri mult prea mari. Asta nu scrie in raport, insa este un lucru vazut zi de zi pe sosele.
O a doua cauza majora (despre care raportul nu vorbeste) este lipsa de masuri preventive din partea Politiei Rutiere. In zonele unde aceasta se implica masiv s-au redus dramatic accidentele rutiere. Exista insa foarte multe zone in care politistii inchid ochii la incalcarea flagranta a Codului Rutier, de la depasirea vitezei legale si starea tehnica improprie a masinilor pana la neacordarea de prioritate si chiar trecerea pe culoarea rosie a semaforului. Lipsa de autoritate a Politiei, perceputa mai ales in ultimii trei ani de haos guvernamental, este poate principala cauza a cresterii dramatice a accidentelor grave din aceasta perioada, pe un trend similar celui inregistrat in 1990-1992, cand numarul de accidente a explodat in urma vidului de putere.
Propuneri utile ale Strategiei de Siguranta
Multe dintre propunerile proiectului de Strategie chiar au sens, cu precadere prevederile care amintesc construirea de drumuri speciale pentru carute si biciclisti, acestea din urma ca parte a unei retele paneuropene de cicloturism care ar incuraja nu doar separarea fluxului de ciclisti de cel auto, dar si turismul regional (cu fonduri europene, deci). In plus, o alta propunere prevede inlaturarea perdelelor de copaci de pe marginea drumurilor, precum si indepartarea capetelor de podete si regandirea rigolelor adanci, obstacole in care isi pierd viata foarte multi romani in fiecare an.
O alta propunere interesanta este schimbarea modului in care se efectueaza pregatirea practica pentru obtinerea carnetului de sofer, introducandu-se probe de condus preventiv si defensiv, inclusiv prin invatarea elevilor in poligoane speciale in care pot testa comportamentul in caz de acvaplanare, derapaj, franare in curba, simularea impactului sau chiar a rasturnarii.
Eliminarea treptata din circulatie a microbuzelor si inlocuirea acestora cu autocare este o alta prevedere strategica cu care suntem complet de acord, ca si cu dotarea acestora cu centuri de siguranta pentru toate locurile si obligativitatea purtarii acestora de catre toti pasagerii (multe morti in urma accidentelor cu microbuze pot fi prevenite in acest fel).
Introducerea obligativitatii obtinerii permisului de conducere pentru conducatorii de mopede, o treaba care ar reduce drastic cantitatea de jaloane mobile cu comportament imprevizibil in trafic (da, vorbim de scuteristii care conduc haotic fara a respecta reguli de trafic pe care de altfel nu le stiu).
Interzicerea circulatiei ATV-urilor pe drumurile publice, o masura deja foarte mult intarziata (in mare parte din Europa ele sunt ilegale pe sosea).
In fine, cresterea taxelor pentru parcare si pentru detinerea de autovehicule ar asigura o decongestionare mai rapida a spatiilor de parcare sufocate deocamdata de rable care nu se misca de fapt din loc si ar asigura fonduri suplimentare pentru infrastructura de parcare, eliberand astfel prima banda de circulatie si fluidizand traficul. Sprijinirea car-sharingului prin acordarea de facilitati in trafic (acces pe banda de autobuz) ar completa fericit aceasta masura.
Propuneri stupide in cadrul Strategiei
Pe langa propunerile utile, exista din pacate si elemente care par desprinse dintr-un univers orwellian, care propun solutii aberante sau inutile la probleme reale. De exemplu, propunerea cu agentia pentru colectarea amenzilor vine in urma unui studiu european care arata ca numarul de victime umane scade cu peste 60% in momentul in care incasarea amenzilor creste pana la 90%.
Nu se spune insa in raport care este gradul actual de colectare a amenzilor in Romania si nici pe ce baza se considera ca incarcarea aparatului de stat cu inca o agentie ar imbunatati cu ceva strangerea amenzilor, in conditiile in care simpla aplicare a legii de catre institutiile actuale abilitate ar putea duce la o incasare superioara a acestora.
Taxarea suplimentara a proprietatii imobiliare in cazul absentei transportului public este o alta prevedere care sanctioneaza in mod absurd cetatenii pentru o slabiciune care de fapt apartine Primariei.
Imputernicirea Politiei Comunitare pentru sanctionarea contraventiilor la legea circulatiei rutiere ignora cu desavarsire lipsa de pregatire specializata a politistilor comunitari, nu mai vorbim de scopul diferit pentru care exista aceasta institutie.
Eliminarea institutiei martorului, care nu doar ca nu avantajeaza cu nimic Politia Rutiera, ci ar complica foarte mult solutionarea cazurilor penale (in care Politia Rutiera nu este nici victima nici acuzator, ci doar un element de obiectivitate care furnizeaza probe privind accidentul).
Readucerea in ilegalitate a detectoarelor de radar. In lipsa unui studiu real de impact cu privire la efectele legalizarii acestora in urma cu doi ani, este absurd sa propui trecerea lor in ilegalitate plecand de la o premisa subiectiva a cresterii generale a numarului accidentelor.
Confiscarea autovehiculului celor care circula cu mai mult de dublul vitezei legale pare o masura buna prin duritatea sa (ar lovi in smecherii care isi permit sa plateasca linistiti amenzile) insa confunda niste institutii fundamentale in dreptul penal, fiind usor atacabila la Curtea Constitutionala. Exemplu extrem de simplu: limitare de viteza de 40km/h 'uitata' de Politie pe sosea, treci cu 80km/h si ramai fara masina, de parca ai fi cel mai aprig infractor. In schimb cine ar merge cu 250km/h pe autostrada nu ar fi sanctionat la fel de dur, pentru ca nu depaseste dublul vitezei maxime.
Testarea alcoolemiei de fiecare data cand esti tras pe dreapta tine de o prezumtie de vinovatie pe care o arunca legiuitorul asupra soferilor, ceea ce iarasi nu are locul intr-o legislatie moderna europeana. Eliminarea analizei obligatorii de sange in cazul depistarii depasirii alcoolemiei legale este iarasi absurda, pentru ca va creste numarul de contestatii in curtile de judecata, lipsind organele statului de o proba suplimentara la dosar.
Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera. Concluzii
Departe de modul senzationalist in care au ales colegii de breasla sa infatiseze aceasta strategie, nu e vorba nici de o lege, nici de un document facut pe genunchi. Este vorba de o strategie care arata mult mai multe probleme si mult mai multe solutii decat apar in rezumatele din presa centrala.
Eliminarea sau reformularea pasajelor nefericite ar permite aplicarea acestei strategii, cu sau fara infiintarea unei noi agentii care sa se ocupe de coordonarea activitatilor de crestere a sigurantei rutiere. Poate ca mai multa comunicare din partea viitorului Guvern nu ar strica. Din pacate, in vidul actual de putere, este foarte posibil ca si acest document (in mare parte foarte valoros) sa cada victima razbunarilor politicianiste.
Iar noi vom muri in continuare pe soselele romanesti, expusi unui risc de 2 ori mai mare decat in tarile europene. Poate ca vina ne apartine tot noua...
Pareri?
P.S. Nu am trecut sursa pt. ca nu stiu daca am voie si nu vreau sa fiu banat.
_______________________________________ Nu am semnătură. Pun amprenta de la deşt sau fac un X.
|
|